Od višní do višní/Všechno je sračka
Originální název: Od višní do višní/Všechno je sračka
Režie: Jana Boršková, Tomáš Weinreb
Žánr: Dokument
Stopáž: 80 min.
Premiéra v ČR: 3. 3. 2011
Hrají: Jarmila Boršková, Jana Boršková (Od višní do višní) / Miroslav David (Všechno je sračka)
Zápletka: Čestmír Kopecký uvádí dokumentární filmy absolventů pražské FAMU. Dva portréty, ve kterých Jana Boršková a Tomáš Weinreb zachycují každodennost života. Snímek OD VIŠNÍ DO VIŠNÍ natočila Jana Boršková o své matce. Dokument zaznamenává rok v rodině po úmrtí otce. Autentické záběry drobných momentů ze všedního dne života, z jejího bytu, z jejího soukromí, doplněné o komentáře dcery, tak divákovi umožní nahlédnout tam, kam by se nikdy nedostal. Ve filmu budeme svědky hledání citových vazeb v rodině a nových životních rolí. VŠECHNO JE SRAČKA – portrét přítele existenciální vražedkyně Olgy Hepnarové. OPLATIT SVÝM NENÁVISTNÍKŮM. Olga Hepnarová byla drobná mladá dívka, která v roce 1973 úmyslně najela nákladním vozem do davu lidí. Osm z nich zabila. Čin vysvětlila jako akt pomsty za celoživotní příkoří, které byla nucena od společnosti nelidsky snášet. Krajní, bezprecedentní existenciální čin dívky, jenž svou rozložitostí dosahuje hranic možností obecného trestního práva i osobní etiky a uniká každé snaze o vynesení jednoduchého soudu je zároveň i mnohokrát rozvíjeným námětem pro filmové zpracování. K výsledné realizaci nikdy nedošlo, byť o ni projevovaly zájem největší osobnosti české filmové tvorby, naposledy legendární režisérka Věra Chytilová; látka tím získala jen další přízračný, doslova mýtický rozměr. Tomáš Weinreb mýtus poprvé úspěšně umělecky zdolává. Opatrně, okrajově, z nečekaného úhlu. Všechno je sračka je portrétem Miroslava Davida, muže, který byl Olze Hepnarové nejbližším, jediným skutečným přítelem. David sám je fenomenální, jedinečná, komplikovaná osobnost, jejíž filmový projev je úhrnem originálních, nezvykle ostrých a přitom netriviálních společenských glos. Davidovy výstupy plně nesou tíhu daného dokumentárního formátu, přičemž původní, výchozí téma, Hepnarové tragický čin, v díle neztrácí na přítomnosti a celkovém rozměru. Snímek získal několik studentských, dokumentaristických a krátkometrážních ocenění. Oba filmy jsou syrovými výpověďmi o našem světě. O našich životech a jejich obrazech.
Zdroj: Cinemart